Djuce Wines – nyt firma præsenterer naturvin på dåse

Vin 17. oktober, 2022 0 Kommentarer

God vin er naturligvis tappet på flaske … eller er den? Den opfattelse ønsker et nyt foretagende at udfordre. Produktionen og distributionen af glasflasker er den helt store klimasynder inden for vinbranchen, og derfor lancerer virksomheden nu en række vine udvalgt af Michelin-sommelierer tappet på dåse. Spørgsmålet er så, om vinene på dåse smager, som de skal, og om oplevelsen kan leve op til den at åbne en god flaske.

feinschmeckeren.dk har fået tilsendt prøver af Djuce WInes. Omtalen er lavet på eget initiativ og ikke i samarbejde med Djuce Wines. 

Vi mennesker er vanedyr, og vi er ikke altid gode til det med forandringer. Det gælder også inden for vinens verden. Ikke så få vinentusiaster har haft svært ved at acceptere, at en given vin pludselig kom med skruelåg frem for korkprop, selv om det med sikkerhed ville eliminere risikoen for, ja, prop. Det at drikke vin er for mange forbundet med en særlig følelse og en række ritualer, som skal overholdes, heriblandt det at bore proptrækkerens snoede stykke metal ned i korkproppen for at åbne flasken; efterhånden har mange dog accepteret, at der er ganske mange fordele ved skruelåget, og i takt med at disse løbende er blevet udviklet, kan man simulere korkproppens mikroskopiske utætheder, som er årsagen til, at små mængder ilt kan trænge ind og udvikle vinen over tid.

Efterhånden peger meget dog på, at vi vinentusiaster snart skal begynde at vænne os til langt mere drastiske udfordringer af den romantiske forestilling om at drikke vin. Sagen er den, at vinens emballage og forsendelsen af denne er de helt store syndere, når det gælder vinbranchens klimaregnskab. Selv om der er rigtig mange gode grunde til at vælge vin uden sprøjtemidler og deslige, spiller selve dyrkningen og fremstillingen af vinen dog en forholdsvis lille rolle i det samlede regnskab. Mere end 50 procent af det samlede CO2-aftryk stammer fra produktion af glasflasker, som kræver meget større mængder energi at producere og efterfølgende at fragte, fordi de – sammenlignet med mange andre former for emballage – er meget tunge.

Det har fået to svenske herrer i form af Philip Marthinsen og Pontus Lindqvist til at tænke i nye baner, når det gælder vin. Det har resulteret i virksomheden Djuce Wines, som forhandler naturvin fra små producenter på aluminiumsdåser.

– Mange forbrugere både værdsætter og er meget oplyste omkring naturvinsprocesser og biodynamisk landbrug – dette er dog mindre end 50 procent af klimapåvirkningen af den vin, vi drikker. Når det kommer til den anden halvdel – nemlig emballage og distribution – hersker der stadig en gammel opfattelse af, at glas anses som værende organisk og godt, mens aluminium er ondt og beskidt. Faktisk er aluminiumsdåser 28 gange mere effektive at genbruge, 20 gange lettere, dobbelt så effektivt at transportere og går desuden heller ikke så nemt i stykker. Flasker er fortid, og dåser er bestemt fremtiden siger co-founder hos Djuce Wines, Philip Marthinsen.

Læs også: Opskrift på tomattærte med karamelliseret løgpurée og sauce hollandaise

djuce wines

Philip Marthinsen og Pontus Lindqvist står bag Djuce Wines.

Naturvin er trendsættende

Naturvinen, som for alvor tog især Europas storbyer med storm i løbet af 00’erne og 10’erne, var på daværende tidspunkt revolutionerende. Der herskede en langt mindre formel stemning omkring vinene, som var beklædt med børnetegninger og alt muligt andet, som skulle tage brodden af den seriøse del af det at drikke vin. Derudover – og i virkeligheden først og fremmest – handlede naturvinen om at lave vin med minimal indblanding og respekt for naturen og miljøet, og nu ser det ud til, at naturvinscenen igen melder sig som frontløber, når det gælder bæredygtighed. I skrivende stund har Djuce Wines seks forskellige naturvine på dåse til salg i sin webshop, og flere kommer løbende til. Dåserne er foret indvendigt med en beskyttende lag, som sikrer, at vinen ikke ændrer smag og forbliver frisk. Dygtige sommelierer fra michelinrestauranter har udvalgt vinene, som Djuce forhandler, og hele ideen er selvfølgelig, at det fortsat skal være en oplevelse at drikke et glas vin, selv om den ikke er skænket fra en glasflaske.

– Disse dåser er det perfekte næste step for vin. Det er en ”drik mindre, drik bedre”-oplevelse, som gør det muligt at mikse og matche til en middag eller blot tage en lille slurk på 250 ml midt på ugen. Personligt synes jeg, det er en fantastisk følelse, når man lader folk prøve en af vores vine for første gang for og derefter at afsløre, at den er serveret fra en dåse. De ville aldrig have gættet det, og det kunne jeg heller ikke for at være ærlig siger Emmanuel Rosier, sommelier hos den 3-stjernede michelinrestaurant Pavillon Ledoyen i Paris.

Et forfriskende indspark

Det store spørgsmål er naturligvis, om Djuce formår at levere et produkt, som taler til en vinelsker. Når man husker på, at megen naturvin har den fornævnte uformelle identitet, fungerer det rigtig godt, når man åbner den lille papæske, hvori dåserne ligger. De er alle udsmykket med et iøjnefaldende design i retning af popkunst, som er underholdende, samtidig med at de understreger, at man ikke skal tage produktet alt for alvorligt. Pakken indeholder riesling fra Pfalz i Tyskland, en rosé fra Provence i Frankrig og en orangevin fra Burgenland i Østrig. Man kan bestille de forskellige vine i forskellige mængder, og der er ligeledes blandede kasser, som fører forbrugeren rundt i porteføljen.

Læs også: 5 x formidabel riesling

djuce wines

Et udvalg af Djuce Wines’ portefølje.

Jeg vælger at tage udgangspunkt i rieslingen fra producenten Weingut Mehling. Der er tale om producentens basisvin, som er et godt udgangspunkt for at vurdere, om dåsen formår at konservere de karakteristiske, aromatiske rieslingnoter og ikke mindst druens friskhed. I de første få sekunder efter opskænkningen virker vinen helt lukket, men straks derefter åbner den sig og opfører sig helt, som den skal. Den er frisk, sprød og indsmigrende, og i en blindsmagning ville det være umuligt at pege på, at den skulle være serveret fra en dåse frem for en glasflaske.

Konklusionen er, at Djuce er et friskt pust til vinbranchen, som har godt af at blive udfordret, når det gælder den konventionelle tankegang, som hersker dér. Markedet på vin på dåse er stigende, og specielt i USA ser man en stor stigning i disse år. De nordiske vinmonopoler har også for alvor fået fokus på bæredygtig vin, så der går næppe lang tid, før dåser fylder væsentligt mere på hylderne i Norden, end det er tilfældet nu.

Dåserne er praktiske at have med på farten, fordi de er lette, og så er det også smart, at man ikke behøver at åbne en hel flaske for, hvis man bare vil have et enkelt glas. Priserne begynder ved 33 kroner per dåse/knap 100 kroner for en flaske. Dåserne kan selvfølgelig indleveres i en pantmaskine, så de kan få nyt liv et andet sted.

Læs mere om Djuce på djucewines.com.