Umami er et begreb og en smag, som flere og flere har stiftet bekendtskab med gennem eksempelvis det japanske køkken; men kan man også finde umami i en whisky? Det mener producenten Johnnie Walker, som i samarbejde med en japansk gourmetkok har udviklet særudgaven Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami.
feinschmeckeren.dk var inviteret til eventen af Diageo, som ejer Johnnie Walker
Foto: Allan Raun
Umami – det japanske udtryk, som forsimplet kan oversættes til ”velsmag” – er et begreb, som er blevet ganske udbredt over hele verden takket være det japanske køkkens store popularitet. Umami begrænser sig dog ikke til japanske fødevarer såsom sojasovs og wagyukød. Man finder den også i eksempelvis modnet ost, tomater og svampe. Spørgsmålet er, om umami også forefindes i whisky. Det mener den skotske producent Johnnie Walker, hvis masterblender, Emma Walker, i samarbejde med den japanske kok Kei Kobayashi, indehaver af Restaurant Kei med tre michelinstjerner i Paris, har udviklet en særudgave af topudgaven Blue Label i en særudgave ved navn Blue Label Elusive Umami. Sammen har de håndplukket en nogle få fade fra nogle af Skotlands bedste destillerier såsom Talisker og Dalwhinnie med fokus på røgede, salte og kødfulde noter. Resultatet fik undertegnede ved et pressevent på den koreansk inspirerede tostjernede michelinrestaurant Koan i København mulighed for at smage, og der skal ingenlunde herske tvivl om, at der er tale om en yderst delikat whisky. Jeg fandt især noter af bagte æbler, hasselnød, tørret frugt, vanilje og et delikat strejf af røg.
Parres med kaviar
Mange spiritusproducenter verden over har de seneste år arbejdet stærkt på at skabe en større kobling i den gængse forbrugers hoved mellem netop spiritus og mad i et forsøg på at bevæge sig ind på et felt, hvor øl og vin i stor stil dominerer. Baseret på de arrangementer, jeg gennem tiden har deltaget i, lykkes det langt fra altid. Denne aften på Koan er dog en af de mere interessante, jeg har oplevet. Udgangspunktet er parringen mellem kaviar fra oscietra-støren og Blue Label Elusive Umami. Vi tager en mundfuld isvand for at rense munden, dernæst en lille skefuld kaviar og slutteligt en lille tår af whiskyen. Det bliver ikke nødvendigvis min nye yndlingskombination, men mødet mellem kaviarens cremede, nøddeagtige udtryk og whiskyens førnævnte noter åbner en ny smagsdimension, som præger begge dele i en spændende retning.
Læs også: Stor smagning af solaris – lysende fremtid for dansk vin
Vi prøver også whiskyen i cocktails, og især en old-fashioned baseret på netop Blue Label Elusive Umami rammer plet til serveringen af ribeye med kirsebær, kimchi, karamelliserede løg og godt knald på chilien. Her omfavner cocktailens sødme og whiskyens komplekse noter på flot vis retten, og det synes at være netop retterne med fuld knald på smagen, der er de bedste venner med whiskyen.
Mad er ikke nødvendig
Alt i alt fungerer arrangementet godt, og selv om jeg fremover fortsat primært vil ty til vin, når jeg skal sætte drikkevarer til, fortjener Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami afgjort at få nogle pæne ord med på vejen. Det skal også understreges, at den gode whisky uden problemer kun nydes uden kaviar, ribeye eller en helt tredje luksuriøs ingrediens. Den smager nemlig strålende på egen hånd og nydes i virkeligheden allerbedst på egen hånd eller med et udvalg af salte nødder, charcuteri og lignende. Man skal dog være hurtig ved havelågen, for denne særudgave kommer i et meget begrænset oplag. Efter sigende når blot 100 flasker til Danmark. Disse bliver fordelt mellem førende barer og udvalgte forhandlere landet over. Den vejledende pris for Elusive Umami er 2.999 kroner, det dobbelte af prisen for den almindelige Blue Label. Personligt fandt jeg også Elusive Umami mere elegant end den almindelige Blue Label, om end begge leverer rigtig flotte oplevelser inden for kategorien blended whisky.
Whiskyen kan blandt andet købes her.