Sådan holder jeg mig i form – fysisk og mentalt

Livsstil 6. januar, 2021 0 Kommentarer

De, der følger mig her på siden og på Instagram, ved, at jeg er meget ude at spise. Store tastingmenuer, lækre brødserveringer og udsøgte vine er godt for sjælen, men det tærer på kroppen på den lange bane. Mange tror, at jeg er udstyret med et højt stofskifte, som gør, at jeg kan spise og drikke uhæmmet uden at tage på. Det er dog langt fra tilfældet. Jeg har lavet nogle klare prioriteter og taget nogle aktive valg, som er medvirkende til, at jeg får en hverdag, som fungerer for mig. Dem deler jeg med dig nu – måske (måske ikke) kan de hjælpe og inspirere dig i en tid, hvor det kan være svært at finde motivation til at komme ud af fjerene.

I dag kan du læse mere om mit syn på en sund, balanceret livsstil.

Jeg skal være den første til at understrege, at jeg er meget priviligeret. Jeg laver præcis det, jeg drømte om, da jeg som håbefuld 18-årig søgte ind på Journalisthøjskolen i Aarhus. Jeg spiser på nogle af verdens bedste restauranter på regelmæssig basis og kommer helt tæt på de dygtige mennesker i og omkring restaurationsbranchen. Jeg elsker det, og jeg ville aldrig bytte det for noget. Når det er sagt, er det på mange måder også et krævende job. Jeg føler, at jeg har et stort ansvar, når jeg skriver portrætter af dygtige kokke, sommelierer og andre gastronomiske profiler, såvel som når jeg anmelder en restaurant. Der er meget på spil, og det er afgørende, at jeg er gearet til at påtage mig den konkrete opgave – jeg skal være sulten i mere end én forstand.

Da jeg læste til journalist, var jeg i praktik på et magasinforlag, som havde et bilmagasin. Jeg fik lov til at tage på nogle rejser som repræsentant for magasinet og var selvfølgelig – grøn og fuld af oplevelseshunger – klar på det hele. I lufthavnen talte jeg med en af de ældre herrer, der havde været mange år i biljournalistfaget, og han sagde følgende til mig:

“Man vænner sig til det.”

De ord glemmer jeg aldrig, og jeg lovede, at det aldrig skulle blive mig, der sagde sådan til en ung, håbefuld pendant til den, jeg selv var, når jeg blev en af de gamle. At vænne sig til noget i denne sammenhæng betyder også, at man ikke længere sætter pris på det i samme grad. Hvis jeg en dag ikke længere kan værdsætte at gå ud at spise på gode restauranter, vil jeg lade en anden komme til; men jeg er ikke interesseret i at komme dertil, for som bekendt er gastronomi det, jeg lever og ånder for. Det handler med andre ord om at bevare sulten og lysten, og det kræver – i det mindste for mig – at jeg er veloplagt og ikke føler, at jeg presser mig selv for meget. Det ville jeg gøre, hvis jeg dag efter dag spiste ude, og det ville jeg af flere forskellige årsager:

For det første ville jeg savne min familie, hvis jeg dagligt var væk fra den, og for det andet ville jeg blive frustreret over, hvordan det påvirkede min sundhed at indtage alt for meget af det gode. Balance er en afgørende faktor i denne sammenhæng.

sådan holder jeg mig i form
Svært ved at nå træningen, fordi du har børn? Træn med dem – så får du både motion og kvalitetstid med ungerne

Spis sundt, og hav prioriteterne på plads
Jeg må erkende, at jeg med alderen ikke længere kan holde til at spise og drikke i samme grad, som jeg tidligere har kunnet. Med dette siger jeg ikke, at jeg tidligere bare har drukket igennem, når jeg har skullet anmelde en restaurant. Tværtimod gør jeg en dyd ud af ikke at drikke for meget, så jeg rent faktisk kan huske, hvad jeg fik at spise (noget, som ikke alle madanmeldere går lige meget op i, kan jeg afsløre). Nej, det handler simpelthen om, at der ikke længere skal forfærdelig meget vin til, før jeg føler mig træt og uoplagt dagen derpå, og det at have små børn, som er garant for, at jeg aldrig får lov til at sove så længe, som jeg havde håbet på, hjælper ikke ligefrem på det.

salma-laks
Man behøver ikke at give afkald på velsmag for at leve sundt. Her står den på stegt laks med variationer af blomkål.

Derudover sætter den gode mad sig på sidebenene, og det kan hurtigt tage fart, hvis man lader stå til. Det er ikke kun et problem for folk, der lever af at spise på gode restauranter – overvægt er som bekendt et ekstremt stort samfundsmæssigt problem. Min overbevisning er, at det i langt de fleste tilfælde handler om, at folk ikke aktivt tager stilling til, hvordan de vil holde sig slanke/undgå overvægt. Der er konstant fristelser, og siger man ikke nej til nogen af dem, ender det galt. Derfor handler det for mig om at prioritere, og jeg har to overordnede prioriteter:

  1. Jeg vil kunne nyde at gå ud at spise dejlige kvalitetsråvarer, spise tandsmør på brødet og drikke gode vine uden at skulle bekymre mig om, hvor mange kalorier der måtte være i det ene eller andet
  2. Jeg vil holde mig sund, slank og veloplagt – af hensyn til mig selv og min familie.

Det er umiddelbart to modstridende ting, og skal begge dele lykkes, kræver det som skrevet, at man er villig til at skære noget andet fra. Derfor har jeg et stort fokus på at leve sundt, når jeg ikke er ude at spise. Sundt er for mig ikke det samme som asketisk, for jeg gider ikke at spise kedelig slankemad, der ikke stimulerer sanserne. For mig er sund mad hjemmelavet mad, som er tilberedt af gode råvarer fra bunden. Det skal stadig være en fornøjelse at spise, for ellers orker man det alligevel ikke i længden. Jeg har gennem årene forsøgt mig med fedtfattig kost, stenalderkost og mad med lavt indhold af raffinerede kulhydrater. Jeg har tidligere været forholdsvis fanatisk, men jeg er i dag nået dertil, at det først og fremmest handler om at indtage gode, nærende fødevarer uden en masse tilsætningsstoffer. Min egen oplevelse er også, at et måltid skal indeholde en del fedt, hvis man skal holde sig mæt, og derfor fornægter vi heller ikke smør, ost og fløde hos os. Hvis et måltid stimulerer sanserne med både surt, sødt, salt, bitter og umami såvel som flere forskellige teksturer, får man ikke lige så hurtigt lyst til at spise igen.

Som skrevet er der ting, man må skære fra, hvis man gerne vil nyde livet som gourmand, og for mig betyder det blandt andet, at jeg ikke konsumerer følgende:

  • Sodavand eller andre sukkerholdige drikke – det er helt aldeles tomme kalorier og for mig meningsløst at indtage, uanset om man er voksen eller barn
  • Alle former for industrielt fremstillet slik, herunder vingummi, chokoladebarer og lignende
  • Fastfood – medmindre det eksempelvis er en frisklavet dürüm fra en sted, der laver tingene fra bunden
  • Chips, popcorn, saltstænger og andre former for ting pumpet med raffinerede olier og tomme kalorier
  • Færdigretter – de er typisk lavede af dårlige råvarer, og de stimulerer intet andet end den dårlige samvittighed

Føler du dig ramt? Jeg kan næsten garantere dig for, at hvis er du storbruger af ovenstående, vil det gøre underværker at skære en eller flere af disse fra din kost, og du vil føle dig sundere og mere veloplagt. Som skrevet handler dette i høj grad om at give plads til det, der virkelig betyder noget, så medmindre sodavand er det vigtigste i dit liv, bør du stærkt overveje at droppe det.

Den gode gamle armstrækker går aldrig af mode.

Motioner – og udfordr dig selv og din krop
En anden væsentlig faktor, som er medvirkende til, at jeg kan holde mig i form og være veloplagt, er, at jeg træner. Ideelt set træner jeg fire gange af en times varighed i løbet af en uge. Det behøver du ikke at gøre, men jeg advarer dig: Man bliver hurtigt afhængig. Jeg har kastet min kærlighed på crossfit/funktionel træning, og inden du klikker på krydset i hjørnet og tænker, at det bare handler om tatoveringer og bar overkrop, vil jeg skynde mig at sige, at det handler om meget mere end det. Ok, der ryger måske også en t-shirt i ny og næ, men det skal der også være plads til, hvis man har lyst til det. Nej, crossfit/funktionel træning er fantastisk, fordi det er fleksibelt, effektivt og minder en del om holdsport uden at inkludere de forpligtelser, som disse nu en gang indeholder i form af bestemte tidspunkter, kamp i weekenden og så videre. Holdtræning – uanset hvilken form for fitness vi taler om – giver en følelse af at være en del af et fællesskab, og det giver motivation til at møde op den ene gang efter den anden.

Det, jeg elsker ved funktionel træning, er, at jeg bliver udfordret på bevægelser, som jeg ikke har prøvet kræfter med siden gymnastiktimerne i 3. klasse. Vi står på hænder, hopper på kasser, sjipper, svinger os i ringe og pull-up-stænger, og – ja – så løfter vi selvfølgelig også noget jern. Og til dem, der mener, at det ikke nytter noget, kan jeg i hvert fald slå fast, at jeg har følt mig flyvende gennem den flytning, jeg netop har overstået. Det giver fysisk og så sandelig også mentalt overskud at være i god form. Jeg har gennem de seneste to-tre år trænet et hold i Fælledparken på Østerbro i København hver mandag klokken 18. Det har været fantastisk at skabe et fællesskab, hvor folk har det sjovt og samtidig kommer i bedre form. Det er gratis, og du skal være mere end velkommen. Vi mødes i alt slags vejr. Når jeg træner selv, gør jeg det i ARCA (tidligere Crossfit Copenhagen), nærmere bestemt i den filial – eller “box”, som det hedder – der hedder Klubben.

Et goblet squat, hvor man holder en kettlebell foran sig, er en klassisk crossfit-øvelse, der styrker både ben og core.

Alt dette handler ikke om, at jeg mener, at man skal være skåret i granit eller noget i den stil. Det handler om velvære, og det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg har det fantastisk, når jeg har trænet, og det giver mig lyst og overskud til en lang række andre ting.

Overordnet set har jeg følgende råd, når det gælder træning:

  • Find en træningsform, som du godt kan lide – det skal være sjovt at træne
  • Sæt dig nogle mål, som motiverer dig. Det kan være at lære nogle nye bevægelser, forbedre din tid på en given distance eller noget helt tredje
  • Gå på hold. Det, jeg holder meget af ved at træne i ARCA, er, at der er så mange hold i løbet af dagen, så jeg kan som regel altid finde et tidspunkt at træne på. Fordelen ved holdtræning er, at du ikke selv er ansvarlig for dit træningsprogram; det er bare at møde op og blive rusket igennem.
Her sidder jeg i bunden af en såkaldt thruster, hvor man går ned i en squat for derefter at rejse sig eksplosivt op og strække armene over hovedet – en øvelse, der er elsket og hadet af mange crossfittere, fordi den er hamrende effektiv såvel som frygteligt hård at udføre.

Jeg håber, at dette indlæg har givet dig inspiration til at komme i gang med at spise sundt og bevæge dig lidt mere. Jeg ved, at du ikke vil fortryde det! Husk, at det hele handler om at prioritere – gør du det, vil du slet ikke føle afsavn, for så får du det, du har allermest lyst til.