Bottle & Can – din nye kilde til dansk mikrobryg

Vin 24. november, 2020 0 Kommentarer

Under coronakrisens første nedlukning sad gastromanden Anders Damm isoleret i sit sommerhus i Blokhus. Lynhurtigt havde han smagt sig gennem det ensartede, kedelige øl-udvalg i de lokale supermarkeder, mens han selv sad og bryggede på en kampagne, der skulle få folk til at købe take-away for at støtte landets restauranter. En række mikrobryggerier skrev til ham og forklarede, at de også havde det svært. Det blev startskuddet på en ny webshop, der sælger håndplukkede specialøl fra de helt små danske bryggerier.

Vi skruer tiden tilbage til marts, hvor vi som samlet nation blev bedt om at blive hjemme og holde os for os selv på grund af den verserende coronapandemi. Det gjaldt også Anders Damm Christensen, som sammen med familien havde søgt tilflugt i et sommerhus i Blokhus. Anders Damm Christensen er medejer af Gastromand.dk, en madblog særligt henvendt til mænd, som gennem de seneste år har været en af de mest besøgte og toneangivende madblogs herhjemme. Som den gastromand han er, skulle køleskabet selvfølgelig fyldes med god mad og ordentlige øl under nedlukningen. Sidstnævnte var dog forholdsvis svære at finde inden for en overskuelig afstand af sommerhuset.

Læs også: Opskrift på sashimi af SALMA-laks med asiatiske nuancer

”I løbet af den første weekend af nedlukningen havde vi prøvet samtlige øl, der bare var en smule interessante, i supermarkederne i området, og det havde været det samme, hvis vi havde siddet hjemme i Aalborg,” siger Anders Damm Christensen.

Mens han sad og sippede til de gennemsnitlige øl, han kunne få fingrene i, sad Anders Damm Christensen i egenskab af sin rolle som toneangivende madblogger med kampagnen #spisudehjemme, som skulle få danskerne til at støtte deres lokale restauranter ved at købe takeaway fra dem; et rent og skært pro bono-projekt, der nåede godt ud i landskabet, og som samtidig fik folk fra andre dele af den kulinariske branche til at melde sig på banen.

”Mens vi sad og arbejdede på #spisudehjemme, var der en række af de helt små danske bryggerier, der henvendte sig og gav udtryk for, at de også havde det svært. De havde hver især lavet en ordning med, at man kunne betale via MobilePay, og så ville de aflevere øllene hos kunden. Det fungerede også OK, uden at være videre struktureret. Det gav os ideen til at skabe en webshop, som skulle koble disse dygtige, små bryggerier sammen med forbrugerne og gøre det gode øl til allemandseje,” fortæller Anders Damm Christensen.

Læs også: Her er landets bedste vinmenuer

bottle & can
Lækre alkoholfri sager fra webshoppen. Foto: Thomas Alcayaca.

Dynamisk udvalg
Det blev startskuddet på webshoppen Bottle & Can, bottleandcan.dk, hvor folkene bag har samlet et udvalg af de dygtigste nichebryggerier inden for landets grænser. Det drejer sig i skrivende stund om bryggerierne Alefarm, Amager Bryghus, Bad Seed Brewing, Dry & Bitter Brewing Company, Flying Couch Brewing, Gamma Brewing Co., Mikkeller, Slowburn Brewing og To Øl.

Kendetegnende for disse producenter er, at de typisk producerer meget små mængder af hvert bryg, ofte ikke mere end 1.500 liter af en given øl.

”Der er tale om ganske begrænsede mængder af hver øl, så det er også sjældent, at man som kunde kan gå ind at genbestille den samme øl igen nogle uger senere. Det kan selvfølgelig være irriterende, men vi synes også, at det er med til at gøre det sjovt, for så får man prøvet noget forskelligt,” siger Anders Damm Christensen.

Helt konkret er konceptet bygget op om kasser, der er sat sammen efter et tema eller kategori. Man kan eksempelvis finde Hazy Heaven vol. 2., der er bygget op om de for tiden meget populære uklare amerikanske IPA-typer. Der er ligeledes Fruity & Sour, der giver en introduktion til nogle af landets bedste syrlige øl. Man finder også Cool ’n’ Fresh med eksempelvis syrlige øl og friske pilsnere samt seneste tilføjelse, Drink ’n’ Drive, som er en samling af alkoholfri øl, som rent faktisk smager godt.

”Der er tale om øl, vi selv elsker at drikke. Der er et fantastisk spændende udvalg af øl fra de helt små bryggerier, og efter at have smagt disse øl, har jeg flere gange tænkt: ”Hvor har I været hele mit liv,” siger Anders Damm Christensen om øllet.

Læs også: Til bords med Mikkeller – alkoholfrit øl er en fest

bottle & can
Udvalget skifter løbende på hjemmesiden. Foto: Thomas Alcayaca.

Godt øl koster
Hvis man er vandt til at betale en femmer for en flaske øl, er der en risiko for, at man vil få et mindre chok, når man ser priserne på øllene hos Bottle & Can. De koster nemlig i omegnen af 50 kroner for en dåse på 44 centiliter. Det betyder dog ikke, at Anders Damm Christensen har fået fyldt lommerne med guld – tværtimod.

”Der er ingen tvivl om, at vi henvender os til folk, der er villige til at betale for god kvalitet. For at være helt ærlige, er vi alt andet end gode forretningsfolk. Øllene er dyre i indkøb, og det er ligeledes dyrt at få dem pakket og sendt ud til kunderne. Det er lige før, at vi sætter penge til, når vi sælger en kasse øl, så lige nu har det næsten mere karakter af et filantropisk projekt,” siger Anders Damm Christensen.

Til at håndplukke de rigtige øl har Gastromand allieret sig med en af landets førende ølentusiaster i form af Simon Kirkegaard, som på Instagram udfolder sig under aliasset @Hopdaddydk. Han mener, at der på tværs af de mange forskellige øltyper er én ting, som går igen:

”Der er mange forskellige trends i gang blandt de små bryggerier, men kendetegnende for dem alle er, at de satser på høj kvalitet. De bruger bedre malt, humle og frugtpuréer, når der er tale om frugtøl, og så bruger de ikke mindst bedre og dyrere gær. Det er ikke noget, der snakkes så meget om, men gærens kvalitet har stor betydning for øllets udtryk, og specielt i meget ”nøgne” øltyper som pilsner og lager kommer det tydeligt til udtryk, om der er brugt en gær af høj kvalitet,” forklarer Simon Kirkegaard, som samtidig har forsøgt at gøre det nemt og simpelt at nyde godt øl.

”Vi har forsøgt at skære så mange forkortelser og andre meget nørdede udtryk væk i vores beskrivelser af øllene, for vi ved godt, at mange af disse er forbeholdt de få meget nørdede ølentusiaster. Vores ambition er at gøre det nemt og overskueligt at købe det øl, man har lyst til, uanset om man er til det lette og friske eller det tunge og meget fyldige,” siger han.

Simon “Hopdaddy” Kirkegaard udvælger øllet på Bottle & Can.

Dåser er det nye
Om end foretagendet hedder Bottle & Can, er det i første omgang udelukkende dåser, der er at finde i webshoppen, og det er der flere gode forklaringer på:

”Dåser er i vores øjne fremtiden. Det er både bedre for øllet og miljøet. For det første er der en markant vægtforskel i dåsernes favør, og derudover kan de genanvendes i det uendelige, mens glasflaskerne kun kan genanvendes et vist antal gange. I forhold til øllets kvalitet er dåserne helt lufttætte i modsætning til flaskerne, og samtidig beskytter de øllet mod lys. Det kan man heller ikke sige om flaskerne,” siger Simon Kirkegaard, som dog alligevel afslører, at der er flasker på vej som en tilføjelse til det eksisterende sortiment.

”Vi vil jo også gerne præsentere nogle af de dygtigste og mest traditionsrige specialbryggerier fra eksempelvis Belgien, og de er altså ikke kommet med på dåsebølgen endnu. Derfor gør vi nogle få undtagelser for at vise diversiteten på mikrobrygmarkedet,” fortæller Simon Kirkegaard, som suppleres af Anders Damm Christensen.

”Vores ambition er på lang sigt at bygge et helt univers op omkring Bottle & Can. Vi vil gerne skabe en platform, hvor vi laver alt muligt rundt om øllet. Det kunne være et forum, hvor kunderne kan dele deres erfaringer, onlinesmagninger og alle former for artikler om det gode øl,” slutter han.

De forskellige øl forhandles på Bottle & Cans hjemmeside. Priserne på de forskellige kasser begynder ved 145 kroner.