Der er markedsføringskampagner, og så er der markedsføringskampagner. Der er ikke megen tvivl om, hvilken én det gamle, traditionsrige whiskymærke Johnnie Walker har valgt til sin seneste produktlancering.
Den nye John Walker and Sons Odyssey, som producentens nye stolthed er døbt, er nemlig blevet søsat, og dét i mere end én forstand. Whiskyen er blevet sejlet verden rundt på en turné til alverdens hovedstæder, hvor pressefolk, trendsættere og whiskynørder er blevet præsenteret for den nye luksuswhisky. Denne odyssé er foregået på intet ringere end en yacht, Johnnie Walker Voyager, som er bygget særligt til formålet. ”Er det ikke lidt meget at gøre ud af en whiskylancering,” tænker du måske? Det vil jeg nødigt afgøre, men Johnnie Walker sætter i hvert fald alle sejl til med denne ekstraordinære aktivitet, der lagde til i tre dage i begyndelsen af august ved Amaliehaven bag Amalienborg.
Whisky til 7.000 kroner
Det er ikke nogen normal whisky, Johnnie Walker har lanceret. Alene prisen på 7.000 kroner er nok til at sortere gevaldigt ud i antallet af potentielle købere. Det samme er det faktum, at der i hele Skandinavien kun er 22 flasker til salg.
Odyssey er en hyldest og reference til Alexander Walker, søn af stifteren John Walker. Oprindeligt fragtede whiskyproducenterne deres flasker med tog, men Alexander Walker, der havde store planer for firmaet, begyndte at fragte whiskyen på store skibe, og pludselig nåede de gyldne dråber helt til Asien og Australien. Faktisk er netop skibsfragten årsagen til, at Johnnie Walker-flasker er firkantede, således at disse ikke smadredes, hvis storm og bølger skulle ruske i skibene.
Odyssey kommer i en særlig karaffel, som er stærkt inspireret af en forgænger fra 1932. Ideen er, at flasken skal gynge frem og tilbage på bordet i takt med bølgerne, hvilket var lykkedes, kunne vi konkludere. Samme tanke ligger bag den specialdesignede boks, der får karaflen til at vippe rundt som et traditionelt skibsur.
En fyldig whisky
Og nu til smagningen. Placeret i bløde stole under dækket bliver vi under kyndig vejledning af Johnnie Walkers whiskyambassadør, Tom Jones, ledt igennem smagningen af de dyre dråber.
Vi sætter håndfladen over glasset, slynger det og sætter det op til næsen, der møder noter af sødmefuld, tørret frugt og karamel fra træet. Vi tipper glasset, stikker tungespidsen i og lader en dråbe ramme den.
”Det forbereder smagsløgene på, hvad der er i vente,” forklarer Tom Jones.
Slutteligt er tiden nået til første deciderede slurk. Vi lader den fordele sig i munden i 10 sekunder, og Odyssey fylder mundtøjet med bløde strømme af mørke chokoladenoter, ristet valnød, lakrids, banan og et strejf af tannin. Smagen er fyldig med en behersket element af røg, og noterne af karamel og svesker afslører, at whiskyen har været forbi nogle sherryfade. Typen af træ betyder meget for en whiskys endelige udtryk.
Det er Johnnie Walkers masterblender, Jim Beveridge, der har blandet Odyssey. Han har været i firmaet i 30 år og har et stort kendskab til de mange destillerier, som Johnnie Walker ejer i dag. Odyssey er en triple malt whisky, hvilket betyder, at Jim Beveridge har lavet sit blend af whiskyer fra tre destillerier. Blandingen kender ganske få, og selv om Tom Jones har gjort alt, hvad han kunne, for at få fat i opskriften, er det ikke lykkedes at lokke den ud af masterblenderen, forklarer han med et smil på læben.
Må man komme vand i?
En triple malt til 7.000 kroner må siges at fastslå, at en whisky ikke behøver at være single malt for at være af høj kvalitet og eksklusivitet, selv om det er grundlag for evig diskussion blandt whiskykendere. En anden diskussion, som ikke lader sig afgøre, er, hvorvidt man bør eller kan tillade sig at komme vand i sin whisky. Personligt holder jeg af at dryppe en vanddråbe eller to i min whisky, fordi det åbner op for de mere elegante aromaer, da alkoholstyrken lettes en anelse.
Spørgsmålet lander også ved Tom Jones:
”Jeg drikker den som regel, som den er; men det afhænger meget af vejrforhold og humør. For eksempel elskede jeg Odyssey over is, da vi var i det luftfugtige Asien, selv om mange vil mene, at det er helligbrøde.”
Tilbage er der blot at konkludere, at Odyssey er en ekstraordinær whisky i flot balance. Til denne pris kan man ikke forvente andet af denne whisky, der vil blive et statussymbol, uanset i hvilke barer den ender.
Flaskerne er endnu ikke i butikkerne, men de kommer snart til salg i blandt andet Vinoble.