Sponsoreret indlæg i samarbejde med Lavazza
Torsdag d. 17. november åbnede Eataly dørene til deres nye italienske madmekka i Illums kælderetage. Denne imponerende fødevarebutik har jeg allerede skrevet om og vist billeder fra, og i denne artikel vil jeg gå tættere på en speficik del af Eataly, kaffebaren Caffé Lavazza. Lavazza har et verdensomspændende samarbejde med Eataly, hvilket giver god mening, eftersom begge virksomheder har deres hovedsæde i Torino.
Når man kører ned ad rulletrappen til kælderetagen, er det første, man møder, den nye kaffebar. Den er holdt i et stramt, nordisk design med lyst træ krydret med lys marmor. I baren står erfarne baristaer klar til at servere kaffe af både den espressobaserede slags såvel som den her til lands foretrukne filterkaffe. For selv om Eataly er et kædekoncept, er butikkerne altid tilpasset efter de lokale handlenes præferencer, forklarer Lavazzas internationale baristatræner Selami Mutluer.
“For Lavazza er det spændende at arbejde med forskellige landes kaffekultur og dermed finde frem til det rigtige udtryk i vores kaffe, der kan gøre vores kunder glade. Tag eksempelvis vores butik i Milano: Der kan man kun få én størrelse cappucino – ingen italiener ville overveje, at der kunne være mere end én størrelse, men i København har vi eksempelvis to cappucinostørrelser. Derudover serverer vi selvfølgelig også filterkaffe, som stadig er den brygning, flest danskere foretrækker,” siger han.
Bæredygtig kaffe
I Caffé Lavazza anvender baristaerne to forskellige slags bønner til henholdsvis de espressobaserede kaffer og filterkaffen; men ens for dem begge er, at de er certificeret af Rainforest Alliance som symbol på, at de er frembragt med særligt fokus på både miljømæssig og social bæredygtighed. Kaffen bliver selvfølgelig kværnet friskt, når man bestiller sin kaffe.
Som stor spiller på kaffemarkedet ønsker Lavazza i sine kaffebarer at dele ud af sin viden over for sine kunder.
“Vi vil gerne give vores kunder en god fortælling om vores, hvordan vi kværner den og hvordan vi brygger den. Alle vores baristaer er uddannet inden for dette, så de ikke kun er gode til at lave kaffe – de kan også fortælle om den, hvis nogen gerne vil vide mere,” fortæller Selami Mutluer.
Hvis man får smag for Lavazzas kaffe, man kan fortsætte videre ind i Eataly. Her finder man hele sortimentet af filterkaffe, som Lavazza lancerede i Danmark tidligere på året. Her finder man også en udførlig guide, til hvordan man brygger den perfekte kop filterkaffe ved hjælp af pour over-metoden.
Italiensk stemning
Som jeg ser det, har Lavazza og Eataly i fællesskab ramt den italienske stemning med kaffebaren. I Italien hænger man ikke i timevis over en kop kaffe; man drikker den, får en hurtig sludder og fortsætter med dagens gøremål. Det egner Lavazzas kaffebar sig strålende til med sin bardisk hele vejen rundt, der lægger op til, at folk stimler sammen og får en god kop kaffe. Det er en oplagt begyndelse eller afslutning på en god indkøbstur i Eataly.